Online marketing
Röviden az online marketing fogalma: vevőszerzés az interneten. Legalábbis ez a célja. Ha azt is szeretnéd megtudni, hogyan, olvasd el ezt a cikket...
Sok cég készíttet honlapot. Mikor aztán a honlap megvan, két dolog történik (általában egymás után):
- A tulajdonos örül, hogy van honlapja és elégedett ezzel
- Kis idő után rájön, hogy bár van honlapja, senki nem nézi azt, nem lendült fel a cége, nem jönnek az érdeklődő telefonok vagy megrendelések.
A sikertelenség oka nem a kódolásban, nem a programozás, hanem az online marketing hiányosságaiban található. A sikertelen honlapok tulajdonosai ha meghallják a „marketing” szót, különös idegesség fogja el őket tőle - mert nem is tudják mi az. És igazuk van, mert ha megkérdenik, hogy:
Mi az online marketing fogalma, jelentése?
Szinte senki nem fog épeszű választ adni. Mit mond a Wikipedia?
„A marketing az egyik olyan gazdasági kifejezés, amire nincs egységes definíció.”
Brávó! Ez jó meghatározás! De még nincs vége!
„Szűkebb értelemben a marketing egy olyan vállalati tevékenység, ami a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.”
Te értetted ezt? Vissza tudnád mondani ennek a mondatnak az értelmét anélkül, hogy visszaolvasnád? Mert én nem.
A marketinget túlmisztifikálják, pedig ettől sokkal egyszerűbben meghatározható. A „market” angolul piacot jelent. Egy barátom – Sándor Zsolt – mondta azt: Végre le kellene fordítani magyarra a marketing szót, ami tulajdonképpen azt jelenti:
„piacon lenni”
És akkor mit jelent az online marketing? Az online marketing azt jelenti:
„ott lenni az interneten, úgy, hogy megtaláljanak a lehetséges vevőid”
Vagy még tömörebben megfogalmazva:
„hogyan tudok (több) bevételt elérni (törvénye és erkölcsös módszerekkel) a lehető legkisebb befektetéssel”
Az online marketing nem azt jelenti, hogy megvan az honlapod, amin hosszú sorokban dícséred a céged, a terméked és a szolgáltatásod (a legtöbb cég ezzel indít).
Ez még kevés. A honlapod ugyanis önmagában nem találják meg.
A vevők ugyanis a honlapodra általában valamilyen valamilyen közvetítő csatornán keresztül érkeznek. Ahhoz, hogy ezekre a csatornákra bekerülj, erre bizony pénzt kell költened.
Milyen csatornákon érkeznek a vevőid a honlapodra?
Magyarországon 2002-ben 670 ezer internet előfizetés volt. 2017-ben több mint 7,5 millió.
Ezeken az előfizetéseken keresztül 2017-ben közel 7,5 millió magyar„internetezett”. Nem kétséges tehát, hogy ha a vállalkozásod el szeretné érni ügyfeleit, vevőit, akkor „fel kell kerülnie az internetre”. Ez pedig gyakorlatilag azt jelenti: egy honlapra van szükséged.
Ez elmúlt 9 évben, amióta főállásban honlapkészítésből, keresőoptimalizálásból és online marketing tanácsadásból élek, azt vettem észre, hogy a cégvezetőkben hamis kép él honlapjuk szerepéről.
A legtöbb cégvezető úgy gondolja, hogy ha van egy honlapja, akkor az elérhető a 7,5 millió internetező magyar számára. Ezt az elképzelést szemlélteti az alábbi ábra:
Vagyis: van több mint 7 millió internetező, csinálok egy honlapot, kirakom a netre, akkor azt megtalálja a 7 millió ember, és megtalálják a cégem.
Ez a „modell” azonban nem felel meg a valóságnak, vagyis annak, ahogy a honlapod a lehetséges ügyfeleid valójában elérik.
Mi a gond a fenti elképzeléssel?
Egyrészt ne a „cég honlapjában”, hanem a „termék honlapjában” gondolkodj. A vevő nem a céged keresi, hanem egy terméket, amit meg szeretne venni, egy szolgáltatást, amit igénybe akar venni. Ezt a hibát főként szolgáltató cégek követik el, akikben nem tudatosodott, hogy megrendelőik nem a cégüket, hanem a szolgáltatásukat keresik.
A másik hiba az elképzelésben, hogy a 7 millió internetező általában nem közvetlenül találja meg a honlapod, hanem valamilyen közvetítőn keresztül.
Tehát az emberek a keresőbe beírják annak a terméknek vagy szolgáltatásnak a nevét, amit keresnek. A Google pedig megmutatja, hogy melyik honlapok felelnek meg szerinte leginkább a keresett kifejezésnek. Ha az illető rákattint a kereső által felkínált egyik találatra, eljut a termék honlapjára, ahol meg tudja venni azt. A Google tehát egy közvetítő csatornaként működik.
A Google mellett azonban vannak más csatornák, amelyek hatékonyan hozhatnak látogatókat a honlapodra. Az egyik ilyen az hirdetés. Az AdWords hirdetés bár ugyanazon a felületen jelenik meg, mint a keresési eredmények, mégis más csatorna. Erre a csatornára csak akkor kerülhetsz fel, ha fizetsz. A kersőbe kerülésnek más feltételei vannak.
Vannak további csatornák. Jelentős forgalmat generálhat a közösségi média (social media). Magyarországon a közösségi média (social media) gyakorlatilag egyet jelent egy Facebook oldal létrehozásával, és az erre épülő Facebook hirdetés indításával.
A fenti ábrából látszik, hogy a lehetséges vevők több csatornán juthatnak el a honlapodra. Ez a modell már pontosabb, de még mindig hiányzik egy fontos tényező, amit a legtöbb cégvezető nem vesz figyelembe.
Ez pedig az interneten nyomuló konkurencia. A versenytársaid ugyanis ugyanazokért a csatornákért versenyeznek mint a Te terméked, a Te szolgáltatásod. Ugyanazokat a vevőket, ügyfeleket szeretnék megszerezni maguknak. A teljes kép tehát így néz ki:
Ez a modell vagy térkép már elég pontos ahhoz, hogy segítsen eligazodni az interneten. A segítségével:
- tudsz online marketing tervet készíteni
- hatékonyabban tudod felépíteni a honlapod szerkezetét
- hamarabb elérheted, hogy honlapod bevételt hozzon a vállalkozásod számára.
Nézd meg alaposan a fenti ábrát. Nézd meg, hogy a csatornák, konkurensek között mennyire eltörpül a Te terméked honlapja! Több tényező befolyásolja azt, hány látogatód, illetve hány vásárlód lesz. És ez az ábra még sok egyszerűsítést tartalmaz, csak a legfontosabb tényezőket szemlélteti. Például nem szerepelnek rajta az egyre jelentősebb csatornává váló árösszehasonlító oldalak (arukereso.hu, argep.hu, olcsobbat.hu, kirakat.hu stb.), amelyek sok webáruháznak körülbelül annyi forgalmat hoznak, mint az AdWords vagy a Google kereső.
Akkor vagy a „piacon”, akkor vagy ott igazán az interneten, ha meg is találják a honlapod. Ha tudnak rólad. Ha a Te terméked jelenti a megoldást az emberek valamilyen problémájára. Ha a lehetséges vevőid megértik, milyen előnyük, milyen hasznuk származik abból, ha tőled vásárolnak. Ha bizalommal fordulnak hozzád.
Akkor vagy a piacon. Akkor vagy ott az interneten. Ezt biztosítja a marketing. Ezt nyújtja az online marketing.